Superfoods: poznaj żywność o specjalnych właściwościach

0
16
superfoods
fot. pixbay.com

Superfoods są dziś prawdziwymi hitami dietetycznymi. Trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek popularną dietę bez ich udziału. Przepisy na dania z superfoods znajdziemy nie tylko w książkach kucharskich, ale też na blogach czy Instagramie. Czym jest super żywność i czy rzeczywiście warto ją wprowadzić do swojego jadłospisu?

Nie ma jednej definicji superfoods. Sam termin jest stosunkowo nowy. Po raz pierwszy pojawił się w czasopiśmie medycznym dopiero w 1998 roku. W związku z jego ogromną popularnością, termin ten jest stosowany bardzo szeroko. Powód? Jego ogromna siła marketingowa. Produkty opisywane jako super żywność sprzedają się wyjątkowo dobrze i łatwiej jest wykreować modę na nie, czego przykładem może być choćby jarmuż.

Na nasze potrzeby możemy przyjąć, że superfood to żywność, która ma naturalne pochodzenie, jest nieprzetworzona, a przy tym jest bogata w składniki odżywcze i ma korzystny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Poniżej znajdziecie krótką listę superfoods – od tych najmodniejszych i egzotycznych, po produkty dobrze wam znane… z każdego polskiego warzywniaka. Z tym przewodnikiem skomponujecie dietę, która będzie prawdziwą bombą witaminową!

superfoods
fot. pixabay.com

Superfoods: te produkty mają niesamowite działanie!

Nasiona chia należą do jednego z najpopularniejszych superfood. To drobne, czarne ziarenka, które przypominają nieco mak. Mają one jednak niezwykłe właściwości – w kontakcie z płynami wydzielają lepką substancję, która przypomina żelatynę. Mają więc właściwość żelującą, co można wykorzystać przygotowując pyszny pudding z chia, albo orzeźwiający napój cytrynowy z chia. A właściwości odżywcze? Nasiona chia to przede wszystkim bogate źródło witaminy C – mają jej siedmiokrotnie więcej niż cytrusy – a także potasu. Zawierają też dużo błonnika. Uwaga: nasiona chia pod wpływem podgrzania tracą wiele swoich właściwości, dlatego warto jeść je na surowo.

Jagody goji – pochodzą z Chin, gdzie są ważnym elementem tradycyjnej medycyny naturalnej. Są źródłem przeciwutleniaczy, zawierają też minerały i aminokwasy. Świetnie sprawdzają się w diecie osób cierpiących na cukrzycę lub insulinooporność. Są badania podkreślające ich znaczenie w profilaktyce nowotworów.

Jagody Acai – pochodzą z Ameryki Południowej, gdzie były bardzo cenione przez rdzenną ludność. Mają bardzo dużo witamin: witaminy A, C, E oraz witaminy z grupy B. To także ważne źródło magnezu, wapnia i fosforu, a także kwasów tłuszczowych. Jagody te mają bardzo niską zawartość cukru.

Spirulina – pod tą nazwą kryją się algi, które uchodzą za jedną z najstarszych form życia na ziemi. Przede wszystkim jest źródłem pełnowartościowego białka roślinnego. Zawiera też żelazo i witaminy z grupy B, a także kwasy tłuszczowe. Bardzo skutecznie wzmacnia odporność organizmu. Spirulinę najczęściej możemy kupić w postaci sproszkowanej – dodajemy ją do posiłków, na przykład do zielonego koktajlu warzywnego, by jeszcze podkręcić jego moc i wpływ na nasze zdrowie.

Kasza jaglana – przez lata traktowana w polskiej kuchni po macoszemu, dziś szalenie popularna. Jest równie odżywcza jak modna komosa ryżowa, a zdecydowanie od niej tańsza. Jakie wartości odżywcze ma kasza jaglana? Jest bezglutenowa, ma wysoką zawartość witaminy B, a także cynk, miedź i żelazo. To też źródło dobrze przyswajalnego białka roślinnego, dlatego kasza jaglana jest cennym składnikiem diety wegetarian i wegan. Jak ją jeść? Nie tylko jako dodatek do dania głównego – pyszny jest na przykład budyń jaglany czy kokosowe kulki mocy z kaszy jaglanej. Jagły możemy też dodać do koktajlu, by był bardziej sycący i odżywczy.

Jarmuż – dziś warzywo wyjątkowo modne, tymczasem to roślina dobrze znana w polskiej kuchni. Jeszcze kilkanaście lat temu jarmuż można było kupić za grosze na targowiskach, dziś uchodzi za produkt ekskluzywny, bo spełnia wszystkie kryteria superfood. Zawiera dużo białka i żelaza, a także wapń, błonnik, cynk i magnez. Jarmuż możemy jeść w różnej postaci, na przykład wykorzystać to warzywo jako bazę do zielonego koktajlu. Pyszne są też chipsy z jarmużu a także pesto jarmużowe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here