Kiedy zbliża się czas wyboru przedszkola dla malucha, rodzice stają przed nie lada wyzwaniem. Publiczne czy prywatne? Przedszkole klasyczne, dwujęzyczne, a może Montessori? Liczba opcji może przyprawić o zawrót głowy! Podpowiadamy, jak nie pogubić się w gąszczu propozycji i znaleźć placówkę idealnie dopasowana do naszych oczekiwań i potrzeb dziecka.
Zacznijmy od kwestii prawnych. W Polsce każde dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy trzy lata, ma zagwarantowane miejsce w przedszkolu publicznym. Nie oznacza to oczywiście, że dostanie się do przedszkola, które jest naszą placówką pierwszego wyboru. Niestety, może się wiec zdarzyć, że pojawi się konieczność dowożenia dziecka na drugi koniec miasta. W niektórych miejscowościach, jeśli liczba miejsc w przedszkolach jest za mała, samorząd wykupuje miejsca w przedszkolach prywatnych – wówczas dziecko uczęszcza do takiej placówki, ale rodzice nie płacą czesnego. Poza przedszkolami publicznymi mamy do wyboru też ogromną liczbę placówek prywatnych, które kuszą ofertą i niestandardowymi rozwiązaniami. Rozszyfrujmy kilka popularnych nazw i sprawdźmy, co się pod nimi kryje
Przedszkole Montessori
Placówki te kierują się założeniami metody Montessori – nurtu pedagogicznego zainicjowanego przez włoską lekarkę żyjącą sto lat temu. Jednak jej idea wciąż jest żywa, a nawet zdobywa coraz większą popularność. W przedszkolach montessoriańskich znajdziemy niewiele zabawek, dominują tzw. pomoce Montessori zaprojektowane według ściśle określonych zasad. Dzieci uczą się pracować w ciszy i skupieniu, mają duża dowolność wyboru aktywności. Duży nacisk kładziony jest na zajęcia praktyczne, na przykład uprawę ogródka czy przygotowywanie posiłków i sprzątanie. Pedagogika Montessori kieruje się hasłem: naucz mnie robić to samodzielnie.
Przedszkole leśne
Idea przedszkola leśnego przywędrowała do nas ze Skandynawii. W Polsce liczba tego typu placówek wciąż jest niewielka. Przedszkole leśne opiera się na spędzaniu większości casu na zewnątrz – w lesie i plenerze. Dzieci mają dużo swobodę w eksplorowaniu przestrzeni, choć uczą się też zasad bezpieczeństwa. Często się brudzą, potrzeba więc odpowiedniej odzieży. Przedszkola leśne nie mają klasycznych sal, jedynie budynek, gdzie można schronić się przy naprawdę złej pogodzie lub zjeść posiłki. W przedszkolach leśnych często nawet leżakowanie odbywa się w śpiworach na zewnątrz.
Przedszkole waldorfskie
Funkcjonuje w oparciu o pedagogikę waldorfską, która skupia się na holistycznym spojrzeniu na dziecko. W ujęciu tym dorośli nie tyle wychowują dziecko, co towarzyszą mu i wspierają je w samodzielnym odkrywaniu świata i samego siebie. W przedszkolach waldorfskich dużo jest zajęć praktycznych, grupy są często zróżnicowane pod względem wiekowym. Bardzo charakterystyczny jest też wystrój: stonowany, prosty, zabawki wykonane są z naturalnych materiałów. Często zresztą nie są to zabawki w klasycznym rozumieniu, a takie materiały jak kawałki drewna czy kamienie, co ma pobudzać wyobraźnię i kreatywność dzieci.
Przedszkole demokratyczne
Placówki demokratyczne reprezentują nurt tzw. edukacji alternatywnej. Ruch ten został zainicjowany przez Alexandra Sutherlanda Neilla. Przedszkole demokratyczne nie ma konkretnego programu, to dzieci (i rodzice) w dużej mierze decydują o tym, jak będzie funkcjonować placówka. Celem jest odkrycie swoich pasji i nauka samodzielności oraz odpowiedzialności. Placówki demokratyczne często funkcjonują poza systemem, to znaczy, że z formalnego punktu widzenia nie są przedszkolami a tzw. klubami dziecięcymi. Powszechnie stosowane są w nich zasady NVC, czyli porozumienia bez przemocy.
Wybór przedszkola – na co zwracać uwagę
Sam typ przedszkola to jeszcze nie wszystko. Ważne jest, jak placówka funkcjonuje w praktyce. Na co zwracać uwagę? Istotna jest liczebność grup oraz personelu, a także jego wykształcenie. Warto zapytać, jak duża jest rotacja pracowników – dla maluchów każda taka zmiana to spory stres. Koniecznie przejrzyjmy też jadłospisy, zapytajmy, czy posiłki są z cateringu czy gotowane na miejscu. Warto też zajrzeć do sal i sprawdzić, jak duży i jak wyposażony jest przedszkolny ogródek.